Narrow your search

Library

Thomas More Kempen (4328)

UCLL (4032)

Odisee (3441)

Arteveldehogeschool (3177)

VIVES (3137)

Thomas More Mechelen (3062)

Hogeschool Gent (2515)

KU Leuven (2294)

KBR (1585)

AP (1487)

More...

Resource type

book (4237)

object (527)

audio (329)

image (97)

periodical (41)

More...

Language

Dutch (3801)

English (328)

French (130)

Undetermined (62)

German (3)

More...

Year
From To Submit

2024 (2)

2023 (33)

2022 (78)

2021 (101)

2020 (117)

More...
Listing 1 - 10 of 4328 << page
of 433
>>
Sort by

Book
Motiveer je leerlingen voor Frans! : met franstalige kennisverrijkende activiteiten, motivatiestrategieën en handige tips voor docenten
Author:
ISBN: 9789464801354 Year: 2023 Publisher: Brave New Books.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Maak je je zorgen over de toekomst van Frans in Nederland en op de Nederlandse scholen? Zit jij met de handen in het haar omdat jij zo je best doet maar Frans wordt toch steeds minder gekozen in je klassen? Is je school voornemens om Frans af te schaffen omwille van het teruglopende aantal leerlingen die Frans kiezen? Komen de leerlingen ongemotiveerd je klas binnen? Sta je open om kritisch te kijken naar je eigen manier van lesgeven? Dan is 'Motiveer je leerlingen voor Frans!' een boek voor jou! In dit boek deel ik met jou tips, strategieën en ervaringen die ik heb opgedaan gedurende 18 jaar in het onderwijs. Je leert onder andere hoe je het nog beter kunt doen om je leerlingen te motiveren voor deze mooie wereldtaal en hoe je ze verliefd maakt op de bijzondere en rijke Franse cultuur. Je stelt je leerlingen in staat om kennis te maken met en zich te verdiepen in de Franstalige landen in de wereld vanaf Algerije tot Canada. Je leert rituelen en tradities te creëren die je les bijzonder maken. Je verrijkt de kennis van je leerlingen met Franstalige activiteiten en je maakt ze gelukkig met volop uitjes, excursies en klasfeesten.

Keywords

Didactiek Frans.


Book
Meer dan onderwijs : Theorie en praktijk van het onderwijs in de basisschool
Authors: --- ---
ISBN: 9023242246 Year: 2006 Publisher: Assen Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het beroep van leraar is een veelzijdig en uitdagend, maar complex beroep waarin veel verwacht en geist wordt. De leraar heeft immers vele rollen: begeleider van leerprocessen, onderwijzer, opvoeder, regisseur, ontwerper, onderzoeker, expert en cultuurdrager. Naast de praktische instelling die een leraar moet hebben, wordt er ook een beroep gedaan op het vermogen om theoretische inzichten te verbinden aan de praktijk en andersom. Om 'startbekwame' leraren op te leiden is een goede basismethode daarom onontbeerlijk. De interactieve methodiek 'Mr dan onderwijs' is een complete, toegankelijke en compacte methode die aansluit bij de wensen en eisen van competentiegericht opleiden en vraaggestuurd werken. De methode geeft in duidelijke taal een heldere visie op de nieuwste inzichten over opleiden en leren, maar laat tegelijkertijd voldoende ruimte voor de eigen idee-ontwikkeling en reflectie van de student. Wat vanaf 1985 'slechts' bestond uit een boek, verschijnt nu in geheel herziene druk Als een combinatie van een boek met een interactieve component op www.meerdanonderwijs.vangorcum.nl. De vertrouwde titel is gebleven, omdat een belangrijke kerngedachte uit de vorige editie ook in deze tijd nog steeds springlevend is: werken in een school is mr dan onderwijzen! Door de combinatie van boek met digitale component wordt een koppeling tussen theorie en praktijk mogelijk. De verschillende componenten van de methode bieden studenten de mogelijkheid de manier te kiezen waarop ze het beste leren. Zo kan het boek dienen als een vertrekpunt voor het verwerven van competenties in een stage, maar evengoed kan vanuit concrete ervaringen op de werkplek gebruik gemaakt worden van digitale component en boek om tot reflectie en verdieping te komen. 'Mr dan onderwijs' biedt een totaaloverzicht en inzicht in het beroep van leraar basisonderwijs en is daarmee te gebruiken als studiepakket en als naslagwerk voor aanstaande n zittende leraren.


Book
Motoriek & didactiek : bewegen in en om de klas
Author:
ISBN: 9789464672725 Year: 2023 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Bewegen is zó belangrijk voor kinderen. Niet alleen voor hun motorische ontwikkeling, lichamelijke activiteiten bevorderen ook hun gezondheid. Bovendien kan bewegen het leren ondersteunen! Redenen genoeg dus om als leerkracht alle kansen te grijpen die zich aandienen om de kinderen aan het bewegen te brengen. En die kansen zijn er in overvloed, zowel in de klas als daarbuiten. Motoriek en didactiek helpt je om als leerkracht op een eenvoudige manier doelgericht beweging te stimuleren, en dat via kant-en-klare opdrachtenfiches die de kinderen in de klas, op de speelplaats en thuis in gang moeten zetten, praktische tips en voorbeeldlessen voor gebruik tijdens de lessen LO. Ook krijg je inzicht in de motoriek en de leerlijnen voor beweging. Het boek is bedoeld voor elke leerkracht in de basisschool die daarbij betrokken is: de klasleerkracht, de zorgleerkracht, de LO-leerkracht enzovoort.


Book
Verleden, heden, toekomst : didactiekboek
Author:
ISBN: 9001488013 Year: 2006 Publisher: Groningen/Houten : Wolters-Noordhoff,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek gaat over de kennisgebieden geschiedenis, maatschappelijke verhoudingen, waaronder staatsinrichting en geestelijke stromingen, in dit boek omschreven als geschiedenis & samenleving. De didactische aspecten, verbonden aan goed onderwijs in geschiedenis & samenleving komen aan de orde op basis van de daarvoor benodigde competenties. Ieder hoofdstuk start met een lijst van competenties, waar tijdens de lerarenopleiding en daarna - voor de klas - aan gewerkt wordt, enerzijds door kennisname van de inhoud van het hoofdstuk (met de studie- en onderzoeksopdrachten als verwerking), anderzijds door de vorming van het hoofdstuk in de onderwijspraktijk. Die competenties zijn in drie groepen geordend : de basiscompetenties, werken met leerlingen en werken met collega's in teamverband. Het centraal begrip is "beeldvorming", dat in verschillende hoofdstukken in dit boek nader geanalyseerd wordt. Daarbij gaat het zowel om de beeldvorming van de hedendaagse werkelijkheid als van de historische werkelijkheid.


Book
Natuurwetenschappen (Biologie, Natuurkunde, Scheikunde)
Authors: --- ---
ISBN: 900126820X Year: 1997 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff


Book
Aardrijkskunde : een vakvertaling bij onderwijskunde
Authors: ---
ISBN: 9001893309 Year: 1997 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff


Book
Nederlands : een vakvertaling bij Onderwijskunde.
Authors: ---
ISBN: 9001411738 Year: 1997 Publisher: Groningen Wolters Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Handboek vakdidactiek aardrijkskunde
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789490147051 Year: 2009 Publisher: Amsterdam Landelijk Expertisecentrum Mens- en Maatschappijvakken

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Leren in vijf dimensies : moderne didactiek voor het voortgezet onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789023254959 9023254953 Year: 2018 Publisher: Assen Koninklijke Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Veel scholen in het voortgezet onderwijs weten de weg naar Leren in vijf dimensies te vinden. Leren in vijf dimensies vormt de praktijkuitwerking van jarenlang wetenschappelijk onderzoek naar leren en onderwijzen. Scholen kunnen er dan ook direct mee aan de gang.De Amerikaanse onderzoeker Robert J. Marzano ontwierp een praktisch model, Dimensions of learning, waarin hij de nieuwe inzichten uit de leertheorie vertaalde naar praktische instrumenten waarmee docent, docent in opleiding en leerling aan de slag kunnen. Het model onderscheidt vijf dimensies, die samen complexe leerprocessen beschrijven:1. zin in leren krijgen: motivatie;2. nieuwe kennis verwerven en integreren in wat je al weet;3. die nieuwe kennis verbreden en verdiepen;4. met die kennis onderzoek doen;5. leren jezelf te reguleren: reflectie.Geïnspireerd door het werk van Marzano schreef lerarenopleider Wietske Miedema Leren in vijf dimensies, een volledig op de Nederlandse situatie toegespitste bewerking voor de moderne lespraktijk in het voortgezet onderwijs. In deze zevende, geheel herziene editie, heeft ze de nieuwste onderzoeksgegevens van Marzano verwerkt en gaat ze onder andere dieper in op motivatie en zelfregulatie. Ze schreef een nieuw hoofdstuk: ?Schoolsucces voor iedereen!? Hierin combineert ze inzichten over professionele leergemeenschappen op school met ervaringen over activerende didactiek en formatieve evaluatie. Docenten blijken het overgrote deel van hun tijd te besteden aan dimensie 2: nieuwe kennis verwerven en integreren. Wietske Miedema laat zien dat het mogelijk is evenveel tijd aan dimensie 2, 3 en 4 te besteden: dan wordt het onderwijs weer spannend voor docent en voor leerling. Ze behandelt de achterliggende theorie, maar geeft vooral veel pedagogische en didactische uitwerkingen en échte voorbeelden uit alle schooltypen: van vmbo tot vwo.Met behulp van Leren in vijf dimensies kunnen docenten makkelijk lessen met activerende didactiek ontwikkelen. Het boek staat vol met werkvormen, ook om leerlingen kritisch te leren denken en onderzoek te doen. Het boek pleit voor een afwisseling tussen directe instructie en het intensief begeleiden van zelfstandig leren.Robert Marzano is dé specialist op het gebied van leertheorie en met name bekend vanwege zijn vertaling van onderzoek en theorie naar praktische toepassingen in de klas. Hij is (mede)oprichter en wetenschappelijk directeur van Marzano Research in Colorado, VS.Wietske Miedema werkt als adviseur ?Innovatie? aan het Marcanticollege, een binnenstadschool in Amsterdam. Daarvoor was ze onderzoeksdocent bij de masteropleidingen van de Hogeschool van Amsterdam, Domein Onderwijs en Opvoeding. Als opleider en als nascholer heeft zij Leren in vijf dimensies met succes in praktijk gebracht.(Bron: https://vangorcum.nl)


Book
Digitale didactiek. Hoe? Zo! : 30 manieren om je lespraktijk te versterken met technologie
Authors: ---
ISBN: 9789401497121 Year: 2023 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Meer en meer maken digitale tools deel uit van de dagelijkse lespraktijk. Voor veel leraren is dit even zoeken: het aanbod aan tools is immens en je hebt best wat technische knowhow nodig om technologie vlot te integreren in je les. Digitale didactiek. Hoe? Zo! helpt je aan de hand van 30 vragen verder op weg. Bij elke vraag krijg je een aantal, handvatten, concrete tools en casussen aangereikt. Zowel techneuten als digibeten krijgen in dit boek tips om net een stapje verder te gaan. Hoe vind je je weg in het aanbod? Hoe stel je goede digitale toetsen op? En hoe maak je een duidelijk leerpad? Ook digitale ondersteuners op school krijgen tips om een geslaagd ICT-beleid op te stellen en succesvol te professionaliseren.Bron: https://www.lannoo.be/nl/digitale-didactiek-hoe-zo

Listing 1 - 10 of 4328 << page
of 433
>>
Sort by